04 februari 2010

Virka en nyckelgömma! - mönster



Jag virkade en nyckelgömma (hittade på ett eget ord) igår kväll.

Att tänka på

- Gömman virkas varv på varv, använd en tråd i en annan färg än den du virkar med för att markera den första maskan på varje varv.
- För att slippa fästa den första tråden brukar jag virka med den när jag virkar de första maskorna. Lägg bara tråden bakom arbetet och virka runt den så att den följer med. Sparar lite tid och tålamod :)
- Jag har virkat med ett garn som heter Iceland (50% ull, 35% akryl, 15% alpaca), jag gillar det skarpt, och virknål 2,5. Då blir den precis så lång så att nycklarna får plats.

Mönsterförklaring
fm = fast maska
lm = luftmaska
2 fm tills. = 2 maskor virkas tillsammans, en minskning
[--] = texten mellan klamrarna upprepas
x X = gånger X, X:et anger hur många gånger [--] ska upprepas
(--) = numret i parentesen anger hur många maskor varvet ska ha när det är färdigt.

Börja såhär

Virka 8 lm och slut dem till en ring med en sm i första luftmaskan.
Varv 1: virka 10 fm om ringen (10)
Varv 2: [1 fm, 2 fm i nästa maska] x 5 (15)
Varv 3: [2 fm, 2 fm i nästa maska] x 5 (20)
Varv 4: [3 fm, 2 fm i nästa maska] x 5 (25)
Varv 5-24: 20 enkla varv
För att få ränderna längst ner virkade jag varv 18 och 20 med brun färg.
Ta av garnet och fäst.

Band
Virka 40 lm, vänd och virka sm hela vägen tillbaka, med början andra maskan från nålen. Dra bandet genom en nyckelring, och sy ihop ändarna. Ändarna fäste jag sedan i en mindre version av Stjernfalls hjärta, men vadsomhelst som stoppar bandet från att åka igenom fungerar bra! Glöm inte att dra bandet genom hålet i toppen på gömman innan du fäster hjärtat.

Photobucket

9 kommentarer:

  1. Så fin! Det var länge sen jag såg en sån (fast inte så fin så klart!)

    SvaraRadera
  2. Åh, en sån måste jag prova att göra! Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Åh ! vilken nostalgi tripp,hade en så en gång i tiden i skinn,och inte så fin !

    Tack för att du delar med dej av mönstret!

    SvaraRadera
  4. Wow vilken fin! En sån behöver jag.

    SvaraRadera
  5. Det är ju så kul att du får så fina kommentarer! Men så är det ju fina saker också!!

    SvaraRadera
  6. Hallå! Får man beställa?

    SvaraRadera
  7. Hejsan
    Jag såg din fina nyckelgömma och blev inspirerad att göra några egna. Jag utgick från ditt mönster men gjorde en egen variant.
    Du kan se de på min blogg. Jag länkade till ditt inlägg från mig. Hoppas att det inte gjorde något. För övrigt har du en jätte fin blogg hälsningar Mamma Mia

    SvaraRadera