22 oktober 2013

vantar till frida


Ännu ett par vantar ur boken Varma tumvantar och några sockor av Eva Trotzig. I somras stickade jag mina rosenvantar ur samma bok. Jag gillar verkligen de färdiga vantarna med mönstret var ingen höjdare. Man fick några rader text, ett halvhjärtat diagram och sen var det bara att freestyla resten. Den lettiska flätan var till exempel inte med. Jag kan dock tänka mig att göra dessa i massa olika färgkombinationer. De här är till min lillasyster så jag gjorde dem lite kortare än om jag skulle stickat till mig själv.

Mönster: Ingers vantar ur Varma tumvantar och några sockor av Eva Trotzig
Garn: Baby Ull från Dale Garn (nu när en är bosatt i Norge får man pröva på det inhemska garnet)
Stickor: 2.5 mm
Tid: 9:e - 20:e oktober (varav 6 timmar busstickning mellan Oslo och Göteborg)

2 kommentarer:

  1. Jag har också försökt mig på det här mönstret, men blev aldrig klar eftersom jag tröttnade på den knapphändiga beskrivningen. Blir trots det lite sugen på att göra ett nytt försök nu när jag ser hur fina dina vantar blev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var riktigt besviken på mönstret men till slut fungerade det! Jag blev väldigt nöjd med resultatet så det var allt värt det :)

      Radera